دیجیتال مارکتینگ دقیقاً چیست؟
تا حالا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را موقع کار کردن دیدهاید؟ ساعتها خیره میشود به مانیتور، کلیک و تایپ میکند. هرکس نداند فکر میکند مشغول یللی تللی کردن است اما همان لحظاتی که به مانیتور خیره شده و قهوهاش را مزه مزه مینوشد مشغول فروش میلیونی یا حتی میلیاردی است. چه شغل خوبی است مگه نه؟ شما هم میخواهید بدانید این دیجیتال مارکتینگ چیست و دقیقاً چه کار میکنند؟
دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال. حالا این که وقتی دیجیتال مارکتر به مانیتور خیره شده دقیقاً چه کار میکند؟ با چه ابزارهایی سر و کله میزند؟ و چطور محصول یا خدمات میفروشد داستانی طولانی است که در ادامه توضیح دادیم.
اول با یک مثال شروع کنیم ببینیم بازاریابی دیجیتال در عمل چیست و چه کمکی میکند.
بازاریابی دیجیتال در عمل یعنی چه؟
آخرین کالایی که آنلاین خریدید یادتان هست؟ ما فرض میکنیم به دنبال خرید گوشی موبایل هستید تا ببینیم یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در این فرایند خرید چه نقشی دارد.
مرحله اول: جستجو
طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو میکنند. این جستجو میتواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تحقیق عمیق باشد.
اگر گوشیباز نیستید و از مدلهای جدید عرضه شده خبر ندارید، با جستجوی عبارتهایی مثل: «بهترین گوشیهای جدید»، «بهترین موبایل زیر ۵ میلیون»، «گوشی سامسونگ ۲۰۲۰» سعی میکنید تا فهرستی از مدلهای قابل انتخاب را پیدا کنید.
نقش دیجیتال مارکتینگ در این مرحله به چند بخش قابل تقسیم است. اول باید مقالات یا ویدیو مطابق نیاز شما تهیه و منتشر کرده باشد. این بخش کار همان بازاریابی مبتنی بر محتوا است. دوماً وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید سئو (SEO) باشد. به زبان ساده یعنی صفحه یا وبسایت در میان هزاران نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی بگیرد.
مرحله دوم: مقایسه
وقتی چند فهرست و راهنماها را خواندید حالا وقت مقایسه کردن مدلها است. نام سه مدل پیشنهادی را جستجو میکنید. در جستجو روی اولین لینک که یک تبلیغ است کلیک میکنید. تبلیغات داخل گوگل از سرویس گوگل ادز مدیریت و اجرا میشوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ میتواند تبلیغات را طوری بهینهسازی کند که در میان نتایج جستجو به صورت هدفمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود.
معمولاً در جستجوها به یک نتیجه اکتفا نمیکنیم و چندین تب همزمان باز میکنیم. وقتی چندین گزینه وجود دارد، جزئیات اهمیت زیادی پیدا میکنند. در این مرحله کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مطمئن شود که اطلاعات موردنیاز کاربر در دسترس هستند و در کل تجربه کاربر رضایتبخش باشد. اینجا مهارتهای طراحی، تجربه و واسط کاربری نقش پیدا میکنند.
به علاوه باید به کمک ابزارهای تحلیل دیجیتال مثل گوگل آنالیتیکس درک کرد که کاربران از چه منابعی وارد وبسایت میشوند، چه کارهایی انجام میدهند و چه چیزی باعث میشود از خرید منصرف شوند.
مرحله سوم: ترغیب به خرید
بعد از کلی تحقیق به یک انتخاب نهایی میرسید. قیمتها، گارانتی و لوازم جانبی را هم بررسی میکنید و در نهایت تصمیم میگیرید از یک فروشگاه نه چندان مشهور خرید کنید.
در مراحل خرید کارها به خوبی پیش میرود و پیامکی دریافت میکنید که ثبت سفارش را تایید میکند.
مرحله چهارم: وفادارسازی و بازگشت مشتری
از گوشی که خریدهاید راضی هستید و هرکسی میپرسد ار کجا خریدی نام فروشگاه اینترنتی را میگویید. فرضاً گلس و قاب برای گوشی نخریدهاید. در همان روز پیامکی از طرف فروشگاه اینترنتی دریافت میکنید که گلس و قابهای این مدل ۳۰ درصد تخفیف خوردهاند. گلس و قاب را هم از همین فروشگاه سفارش میدهید. در پیامک تبلیغ لینک صفحه اینستاگرام فروشگاه هم گذاشتهاند؛ بعد از نگاهی به صفحه اینستاگرام از محتوایش خوشتان میآید و دنبالش میکنید.
در این مرحله دیجیتال مارکتر تلاش میکند با ارسال پیام، تبلیغات، مدیریت شبکههای اجتماعی و تدوین کمپینهای فروش اینترنتی، کاری کند که مشتریان قبلی را به خرید دوباره بکشاند.
پس در کل یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کنار دیگر افراد متخصص تلاش میکند تا فروش یا ارائه خدمات در بسترهای دیجیتال به بهترین شکل ممکن انجام شود.
یک پیشنهاد به صرفه: تمام آنچه را که میخواهید از دیجیتال مارکتینگ و بخشهایش بدانید در کتاب «دیجیتال مارکتینگ و متعلقات» آکادمی نوین هست! برای دریافت به صفحه توضیحات کتاب در آکادمی مراجعه کنید.
دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایفی دارد؟
به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.
دیجیتال مارکتینگ مرزبندی مشخصی ندارد که لیستی از ابزارها و وظایف را برای آن تعریف کنیم اما براساس تجربه و کارهای متداول میدانیم بیشتر چه کارهایی زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
دنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً گسترده است. قدم اول برای ورود به این دنیا، شناخت تکنیکها و ابزارهای آن است. در این بخش تمامی عناصر اساسی دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح میدهیم. پیشنهاد میکنیم بعد از آشنایی اولیه سری به صفحه آکادمی نوین بزنید و یادگیری را از همین امروز شروع کنید.
وبسایت مارکتینگ
وبسایت اصلیترین پایگاه مشتریان شماست! به احتمال خیلی زیاد اولین برخورد مشتریان با کسبوکار شما در وبسایت اتفاق میافتد. دیگر نمیتوانید مثل کسبوکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.
شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم میتوانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله! حتماً باید این کار انجام دهید! اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه میتوانند شما را پیدا کنند؟
لطفاً همه تخم مرغهای خود را در یک سبد نچینید! شما نیاز به یک پایگاه مرکزی برای مشتریان خود دارید، به همین دلیل یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز میشود!
ظاهر زیبا و چیدمان اصولی مطالب تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. البته یادتان باشد زیبایی در سادگی است. منظور من این نیست که هیچ رنگ و لعابی به سایتتان ندهید. بلکه باید تا حد امکان از شلوغ کردن صفحات سایت خودداری کنید.
شرکت Adobe که معرف حضورتان هست؟ سازنده نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ، پریمیر و... . این شرکت در تحقیقات خود اعلام کرد:
اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج میشوند!
منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. البته زیبایی رابط کاربری تنها معیار مهم نیست! اگر تنها روی ظاهر سایت تمرکز کنید، ممکن است از توجه به مسائل مهم دیگر مثل تجربۀ کاربری غافل شوید. نمیدانم چیزی از تجربه کاربری به گوشتان خورده یا نه؟ در زبان انگلیسی به آن User Experience یا به اختصار (UX) میگویند. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.
مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما میگذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آنها بیشتر خواهد شد.
مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوترهای رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده میکنند. نسبت تصویر و اندازه اندازۀ نمایشگر موبایلها با هم متفاوت است.
اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق میدهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.
البته ریسپانسیو بودن در رتبۀ سایت شما در نتایج جستجو (یا سئو) هم تاثیر فراوانی دارد. (اگر به دنبال ساخت یک وبسایت جذاب با قیمت مناسب هستید، میتوانید از سرویسهای سایت ساز، مثل پرتال استفاده کنید یا اینکه به قسمت طراحی سایت نوین مراجعه کنید.)
بازاریابی محتوا
گفتیم که عادات خرید در مشتریان تغییر کرده و حالا بیشتر مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا بر این اساس انتخاب خود را انجام دهند.
منابع زیادی برای پیدا کردن این اطلاعات وجود دارد. ولی چه کسی بهتر از خود شما؟ قطعاً شما بهتر میتوانید محصول خود را معرفی کنید تا افراد دیگر! اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده کنید. اما بازاریابی محتوا یعنی چه؟
بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت او به سمت خرید از سایت.
محتوا انواع مختلفی دارد؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسبوکار، محتوای متنی به دلیل پراستفاده بودن و توجه گوگل به آن اهمیت بیشتری دارد، پس ابتدا تمرکزتان را روی این بخش بگذارید.
برای داشتن یک وبلاگ عالی به موارد زیر توجه کنید:
- یکی از اساسیترین پایههای ساخت یک وبلاگ خوب مهارت تحقیق کلمات کلیدی است. این تحقیق به شما کمک میکند تا بفهمید کاربران این روزها به چه موضوعاتی علاقهمند هستند و آن را بیشتر سرچ میکنند. با تمرکز روی این کلمات میتوانید بهصورت هدفمند در صفحه نتایج (SERP) گوگل دیده شوید و کاربران بسیاری را وارد سایت خود کنید.
- سعی کنید با تولید محتوای به روز و جذاب اعتماد مشتریان به خود جلب کنید.
- از لحن تبلیغاتی در مقالات خود استفاده نکنید. این کار باعث میشود تا مشتریان کمتر به شما اعتماد کنند.
- حتماً بخش نظرات را به وبلاگ خود اضافه کنید. مشاهدۀ نظرات سایر خوانندگان باعث میشود تا کاربران جدید به شما خیلی راحتتر اعتماد کنند.
سئو (SEO)
فرض را بر این میگذاریم که سایتتان را ساختهاید و محتوای آن را هم بارگذاری کردهاید؛ حالا کاربران چگونه باید سایت شما را پیدا کنند و محتوای آن را بخوانند؟
اینجا سئو (SEO) وارد عمل میشود. سئو به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. وقتی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، در جایگاههای نخست نتایج جستجوی کاربران (در صفحۀ SERP) قرار میگیرید؛ و بدیهی است که هر چقدر جایگاه شما در این فهرست بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب سایتتان خواهند شد. جذب مخاطب بیشتر، مساوی است با فروش بیشتر و سود بیشتر.
بخش بزرگی از کسانی که وارد وبسایت شما میشوند از طرف گوگل میآیند. اگر بخواهم یک عدد تقریبی بگویم، بیش از 50 درصد ورودی اکثر وبسایتها از گوگل است. از آنجایی که بحث سئو خیلی مهم و حیاتی است، ما در نوین مقالههای زیادی درباره سئو نوشتهایم. سیر تا پیاز سئو سئو را میتوانید در مقالات صفحه سئو در آکادمی نوین پیدا کنید. اگر تازهکار هستید توصیه میکنیم از مقالۀ درک سئو شروع کنید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
لطفا به این سوال جواب بدهید: چند نفر میشناسید که از هیچکدام از شبکههای اجتماعی استفاده نکنند؟ در مورد خودم بیش از 90 درصد افرادی که میشناسم لااقل از یک شبکۀ اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام استفاده میکنند.
شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا هتستند. پیج شما در شبکههای اجتماعی مثل مغازهای است که برای اجارۀ آن هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید اما میتوانید به تعدادی زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشید.
به طور کلی فعالیت در شبکههای اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر میکند و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد.برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا میاندازد و آنها به خرید تشویق میکنند.
تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising)
تبلیغات دیجیتال یکی از اساسیترین ستونهای دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است که شما در این نوع تبلیغات میتوانید عملکرد تبلیغ خود را به صورت دقیقی اندازهگیری کرده و آن را بهینه کنید.
تبلیغات در گوگل (Google Ads)
سئو شدن سایت هرچند که حیاتی است اما فرایندی زمانبر است و مدتها طول میکشد تا اعتماد گوگل را بهدست آورید؛ ولی اگر بخواهید یک شبه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید یک راه وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز استفاده از تبلیغات گوگل (معروف به گوگل ادز).
- ۹۹/۰۸/۲۶